Qapter mag dan de meest geavanceerde schadevastlegging-software in de markt zijn, het is wel heel makkelijk en intuïtief in gebruik en ziet er modern en fris uit. Meer Solera-producten krijgen binnenkort dezelfde look & feel.

Wie Qapter kent en straks een ander Solera-product voor het eerst opent, herkent meteen de vormgeving, het kleurenpalet, de overzichtelijke menustructuur, het navigatiepaneel, de menuknoppen en de functionaliteiten. Daardoor kan de gebruiker dus meteen aan de slag in een vertrouwde omgeving. Tim van de Brink, productowner platformdiensten van Solera wijst naar zijn beeldscherm waarop Qapter geopend is. “Neem bijvoorbeeld de lay-out van deze tabel. Die ziet er nu nog op het ene product anders uit dan op het andere. Straks hebben alle tabellen dezelfde vormgeving. De komende maanden gaan we de look & feel van Qapter over meer producten uitrollen.”

UX-Solera.png

Gemakkelijker en leuker werken

De afgelopen jaren is internationaal binnen Solera hard gewerkt om onze producten gebruiksvriendelijker te maken. En daarnaast toepasbaar op pc’s, tablets en smartphones. Met Qapter is een hele grote stap gemaakt. Neem het overzichtelijk en intuïtief te gebruiken navigatiemenu: logischer, gebruiksvriendelijker en dus gemakkelijker om mee te werken. En leuker. Tim: “Het is bovendien allemaal veel sneller. Zo is Qapter direct gebruiksklaar, het hoeft niet eerst minutenlang ‘op te starten’. Die snelheid is mogelijk, omdat niet alleen de look & feel is aangepakt, maar er ook “onder de motorkap is gewerkt”, vervolgt Tim. “Als gebruiker zie je dat verder niet, maar je merkt het wel! Het is namelijk veel sneller.”

Nieuwe functies en apps

Het platform maakt het bovendien eenvoudiger om nieuwe functies te integreren en nieuwe apps aan te bieden. “Solera is actief in negentig landen. Om blijvend innovatieve producten te kunnen bieden die aansluiten bij de behoefte van de markt is het voor ons essentieel dat verschillende landen de handen in een slaan. Dit kan centraal gaan, maar ook door nieuwe toepassingen breder te delen. Een voorbeeld van zo’n nieuwe functie is de Vehicle Health Check. Tim: “Die functionaliteit is in Londen ontwikkeld en bieden we nu ook in Nederland aan.”

AudaWatch binnenkort voor alle schadeherstellers

Grotere ketens werkten er al mee, binnenkort is AudaWatch voor alle schadeherstelbedrijven beschikbaar.

Met AudaWatch kunnen schadeherstellers de consument laten weten hoever hun auto in het herstelproces is. “Vergelijk het met de track & trace van een postpakket”, legt Tim van den Brink, product owner platformdiensten bij Solera, uit. “De berijder van de auto krijgt automatisch notificaties over de status van de auto: van afspraakbevestiging tot gereedmelding. Ook bijvoorbeeld bij vertraging van het herstel. “Vooral leasemaatschappijen en verzekeraars vinden AudaWatch een toevoeging in hun customer journey.“ We richtten AudaWatch al in voor grotere schadeherstelketens, we hebben daarvoor de berichtenstructuur al gestandaardiseerd en geïntegreerd in DW Pro. Dit willen we binnenkort ook gaan doen voor andere pakketten. Dat betekent dat iedere schadehersteller AudaWatch kan gaan gebruiken”

AudaWatch geïntegreerd

Het platform maakt het nu ook mogelijk om alle schadeherstellers het notificatiesysteem AudaWatch (zie kader) aan te bieden. Tim: “We hebben AudaWatch al geïntegreerd in DW Pro, en kunnen dat nu ook gaan doen voor andere backoffice pakketten. De schadehersteller hoeft niet eerst naar een ander portal om een bericht naar een klant te sturen, maar de berichten worden automatisch verstuurd aan de hand van de procesvoortgang in het backoffice systeem. Naast automatische voortgangsberichten en herinneringen voor naderende afspraken geeft het systeem opdrachtgevers ook de mogelijkheid om binnen hun herstelnetwerk op een eenduidige wijze met hun klanten te communiceren.”

Geen extra handelingen

Tim is trots op wat de afgelopen jaren bereikt is. Maar vooral ook op wat er aan gaat komen. “We luisteren goed naar schadeherstellers, verzekeraars en leasemaatschappijen. Wat wij ontwikkelen, moet aansluiten bij de behoeften van onze klanten. Wanneer een klant een probleem ervaart, staan wij altijd open voor verbetering. Niet met nieuwe programma’s en portals, maar het liefst geïntegreerd binnen hun bestaande processen. Dat vinden schadeherstellers heel belangrijk, zij willen geen extra systemen, maar wel nieuwe innovaties en mogelijkheden. En daar blijven we dus ook aan werken.”